اخبار

🔴جایزه صنوف به مشتریان برای «فرار مالیاتی»/ اگر کارت نکشید، خوراکی بیشتر می‌گیرید!

تاریخ:1403/03/12

✍دنیای اقتصاد:

🔻فرار مالیاتی با دور زدن استفاده از کارتخوان موضوعی است که طی سال‌های گذشته بارها از سوی صنوف مختلف دیده می‌شود.

🔺ابتدا این ترفند تنها محدود به برخی پزشکان بود اما اکنون به سایر اصناف نیز تسری پیدا کرده است.

🔺دلیل این مسئله نیز تلاش سازمان امور مالیاتی برای رصد تراکنش‌های افراد بود که اعلام شد تراکنش‌های انجام شده با دستگاه‌های کارتخوان توسط این سازمان رصد می‌شود.

🔺پس از آن بسیاری از صنوف و حتی برخی سوپرمارکت‌ها نیز با بهانه‌هایی مانند خراب بودن کارتخوان از استفاده از آن خودداری می‌کردند تا به گمان خود با این کار از پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

🔺مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در جدیدترین نمونه از این اتفاق، فروشنده‌ها به ازای عدم استفاده از کارتخوان به مشتریان تخفیف یا کالاهای اضافی پرداخت می‌کنند‌و از آن‌ها می‌خواهند هزینه را کارت به کارت یا به صورت نقدی پرداخت کنند.

🔺این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته سازمان امور مالیاتی، باتوجه به قوانین و مقررات موجود، کلیه وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از کلیه طرق از جمله درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، دستگاه‌های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و … به‌عنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیات قرار می‌گیرد.

🔺بنابراین حساب‌های بانکی غیرتجاری نیز به‌صورت مستمر پایش شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت‌های تجاری به آن واریز شود درآمد کتمان شده تلقی و مشمول مالیات و جرائم متعلقه خواهد شد.