اخبار

◾️افزایش فشار مالیات بر کسب و کارها و خانوار

🔹اولین اطلاعات از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منتشر شده که برخی از ارقام موجود در آن، بسیار تعجب‌برانگیز است. دولت در لایحه پیشنهادی خود، پیش‌بینی کرده درآمدهای مالیاتی با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال جاری، به هزار و ۱۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. از سوی دیگر اما درآمدهای نفتی ۱۶ درصد کمتر از امسال برآورد شده است.

🔹محمدتقی فیاضی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر مسائل بودجه در این خصوص می گوید:

🔺قطعا چنین ظرفیتی در اقتصاد وجود ندارد. نرخ رشد اقتصادی ایران در بلندمدت حدود یک درصد ثبت شده و در سال‌های اخیر حدود سه تا چهار درصد بوده است. البته بخش عمده همین رشد اندک نیز به واسطه فروش نفت بوده و اگر نفت نبود، شاید نرخ رشد به حداکثر دو تا سه درصد می‌رسید. ضمن اینکه شرایط بازار حتی این رشد را نیز نشان نمی‌دهد و تولید رونق چندانی نداشته است.

🔺بنابراین افزایش مالیات‌ها قطعا چه در بخش تولید و چه در بخش مصارف خانوار، باعث افزایش فشار بر اقتصاد کشور می‌شود. البته حدود ۴۰ درصد از این افزایش پیش‌بینی شده برای درآمدهای مالیاتی به واسطه تورم خواهد بود و خالص افزایش مالیات شاید در حدود ۱۰ درصد باشد.

🔺در بحث مالیات‌ها، بخش عمده این مبلغ مالیات تورمی است که دولت می‌گیرد. یعنی وقتی در سال‌های اخیر، تورم بالای ۴۰ درصد بوده، دولت به همین میزان مالیات تورمی گرفته است. بنابراین باید این میزان را به مالیات‌های دیگر از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد اضافه کرد. در نتیجه اگر قرار است اصلاحی صورت پذیرد، باید ابتدا تورم در حدود دو تا سه درصد تثبیت شود تا مالیات تورمی حذف شود.