مقالات

چگونگی بستن قرارداد با کارکنان – نکات مهم در مورد نحوه ی تنظیم قرارداد با کارکنان

چگونگی بستن قرارداد با کارکنان - نکات مهم در مورد نحوه ی تنظیم قرارداد با کارکنان

چگونگی بستن قرارداد با کارکنان

نوشتن و تنظیم قرارداد در فعالیت‌های اقتصادی و امور روزمره برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی حائز اهمیت است. چرا که از قِبَل این سند تنظیم‌شده، موارد مندرج در آن سبب شفافیت در تعهدات، وظایف و توافقات طرفین می‌شود البته این سند همکاری زمانی کارایی خود را آشکار می‌کند که از لحاظ فنی و حقوقی شرایط لازم را در دل خود گنجانده باشد. اکنون، ما در مجموعۀ ستایش تراز آسیا در قالب این مقاله به بیان نکات لازم در چگونگی تنظیم قراردادی حرفه‌ای خواهیم پرداخت و در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

تعریف قرارداد و انواع آن

قرارداد؛ بر اساس مادۀ 183 قانون مدنی ایران به‌عنوان یک تعهد چند جانبه است که بین دو یا چند نفر (شخص حقوق و یا حقیقی) منعقد می‌شود. این متن به عنوان یک وضعیت الزام‌آور طرفین به انجام فعلی با ذکر جزئیات موظف می‌کند.

به‌طورکلی، انواع قرارداد را می‌توان به موارد ذیل تقسیم کرد:

الف) قراردادهای تجاری و بازرگانی؛ مرتبط با بحث خرید و فروش، دریافت نمایندگی و توزیع، واردکننده و پخش‌کننده، حمل‌ونقل، واسطه‌گری و بازاریابی و …

ب) قراردادهای مشارکتی؛ در ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری، شراکت در مالکیت یا مغازه و یا همکاری مشترک و …

ج) قراردادهای ملکی؛ خرید و فروش، اجاره و رهن املاک و مستغلات، مشارکت در ساخت، پیش‌فروش، احداث، انتقال، وکالت در خصوص اموال غیرمنقول

د) قراردادهای پیمانکاری؛ که عموماً برای اجرای پروژه‌های بزرگ و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونگی تنظیم قرارداد همکاری

نخستین گام در تنظیم قرارداد، توجه به تمامی شرایط و جزئیات مرتبط با موضوع بحث است. چرا که آنچه در ادامه به چگونگی و نحوۀ اجرای کار در جهت نیل به اهداف تعیین شده تأثیر می‌گذارد متأثر از همین قرارداد (به‌صورت شفاهی یا مکتوب) است.

حال نکاتی که در تنظیم اولیۀ متن قرارداد حرفه‌ای باید به آن توجه کرد عبارت‌اند از:

1) وجود رضایت و اهلیت در طرفین؛ در کنار رضایت طرفین، شروط اهلیت (شامل: انسان عاقل، بالغ و رشید) الزامی است.

2) قانونی بودن محل به‌کارگیری؛ شرکت، موسسه یا هر محلی دیگری که شخص مایل به عقد قرارداد همکاری با آن است باید حتماً دارای شمارۀ ثبت، شناسۀ ملی و دارای سازوکار قانونی باشد و حتی لازم است آخرین تغییرات در خصوص آن شرکت در روزنامه‌های رسمی هم بررسی شود.

3) شفافیت در متن قرارداد و نبود ابهام در بند‌های آن؛ منظور از این مورد، جامع بودن و تمامی بُعدهای موجود در کار باید در متن قرارداد گنجانده شود.

مزایای تنظیم قرارداد همکاری

  • شفافیت در تعهدات دو طرف در قبال یکدیگر و پیشبرد وظایف به‌صورت دقیق‌تر
  • رجوع به متن قرارداد در هنگام بروز اختلاف و تعارض در چگونگی انجام کار یا تعهدات
  • ایجاد مکانیزمی مبتنی بر اعتمادسازی بین طرفین با قابلیت ضمانت اجرا
  • صرفه‌جویی در زمان با رجوع به متن قرارداد و عدم نیاز مراجعه به محاکم دادگستری و قضایی

 

حال به موضوع اصلی مقاله یعنی چگونگی تنظیم قرارداد همکاری برگردیم، برای نوشتن متن قرارداد می‌توان نکات زیر را مرحله به مرحله پیش برد:

1) تعیین عنوان قرارداد؛ مشخص کردن عنوان قرارداد دلالت بر محتوای مندرج در قرارداد دارد.

2) مشخص کردن موضوع قرارداد؛ این مورد دلالت بر ماهیت و نوع کاری است که باید مبتنی بر موارد مندرج در قرارداد انجام داد. طبق قانون مدنی، موضوع معامله و قرارداد باید مالیت، منفعت عقلایی، منفعت مشروع، معین و معلوم و مقدور باشد.

3) درج اطلاعات طرفین قرارداد؛ در متن قرارداد بایستی اطلاعاتی شامل (نام و نام خانوادگی، کد ملی و شمارۀ ملی و آدرس و شمارۀ تلفن برای کارمند) و (شمارۀ ثبت، کد اقتصادی و نشانی و تلفن، برای محل به‌کارگیری کارمند) به‌صورت دقیق و مشخص درج شود.

4) تعیین وظایف و تعهدات طرفین (کارمند و کارفرما)؛ موارد درخواستی و مورد توافق طرفین باید به‌صورت جزئی و دقیق ثبت شود که در این زمینه در صورت ابهام و یا تعارض در خلال کار با رجوع به متن قرارداد، بتوان مشکل پیش‌آمده را حل‌وفصل کرد.

5) مشخص کردن مدت‌زمان و محل انجام کار در قرارداد؛ به عبارتی تعیین تاریخ به‌کارگیری و پایان قرارداد و چگونگی تمدید قرارداد و محل انجام کار باید مورد توجۀ طرفین هنگام تنظیم سند باشد.

6) میزان پرداخت و حقوق؛ مهم‌ترین بخش یک قرارداد تعیین و مشخص‌سازی میزان دستمزد کارمند و در صورت وجود، کمیسیون و پاداش و حتی چگونگی پرداخت این مبلغ با تعیین زمان آن در متن قرارداد باید به‌صورت دقیق ثبت شود.

7) شرایط لغو قرارداد و در صورت نیاز جبران خسارت؛ یکی دیگر از مهم‌ترین بندهایی که هنگام عقد قرارداد باید به آن توجه کرد. چون با ذکر چنین موردی اطمینانی میان طرفین حاصل خواهد شد که با طراحی سازوکاری می‌توان به مشکلاتی که در زمان تأخیر در انجام کار، ضرر مالی و انصراف از فعالیت رخ دهد، پاسخ دهند.

نکات تکمیلی در عقد قرارداد همکاری

تا اینجا در خصوص چگونگی نوشتن یک قرارداد حرفه‌ای توضیح دادیم، حال به بررسی نکات تکمیلی به‌صورت مورد خواهیم پرداخت:

  • نخست باید توجه داشت، موضوع، عنوان قرارداد و چگونگی فعالیت خواسته‌شده با نظام حقوقی، عرفی و شرعی کشور در تضاد نباشد.
  • با توجه به ذکر اسامی اشخاصی در متن قرارداد باید سمت سازمانی این افراد در متن، مشخص شود و سمت شغلی شخص به‌کارگیرنده هم تعیین گردد.
  • درج تاریخ و شمارۀ سربرگ برای متن قرارداد الزامی است.
  • در صورت درخواست تضمین مالی (به‌صورت سفته) برای حُسن انجام کار، باید شمارۀ آن و میزان مبلغ در متن قرارداد درج شود.
  • در صورت وجود اصطلاحات و عناوین تخصصی در متن قرارداد، به‌صورت دقیق باید تعریف شوند.
  • در انتها پس از تنظیم قرارداد، طرفین باید تمامی صفحات را امضا و هر کدام از آنان یک نسخه از متن قرارداد را داشته باشند.

پس در مقالۀ بالا به تعریف و چگونگی تنظیم قرارداد همکاری شامل: تعیین وظایف و مسئولیت‌های هر طرف، مدت زمان قرارداد، شرایط پرداخت و حقوق، روش‌های حل اختلاف و مواردی دیگر در این خصوص مورد بررسی و توضیح قرار گرفت؛ و در نهایت موسسۀ خدمات مالی و حسابداری ستایش تراز آسیا امیدوار است که با بیان این مطالب کمکی به شما دوستان در زمینۀ عقد قرارداد همکاری داشته باشد.