مقالات

مالیات خودرو 1403

مالیات خودرو 1403

مالیات خودرو 1403

خودروهای مشمول مالیات 

مالیات خودرو صفر

مالیات خودرو 1403 | مالیات خودروهای 1403 نوعی از مالیات ها بوده که به موجب آن، مالکین خودروهای لوکس، باید مبلغی از قیمت ماشین خود را به عنوان مالیات اتومبیل ۱۴۰۳ پرداخت کنند. روش محاسبه این مالیات نیز در جدول مالیات ماشین، در قانون بودجه هر سال معین می شود.

به موجب قانون بودجه، کلیه افرادی که مالک خودرو بوده و ارزش خودرو یا مجموع اتوموبیل های تحت تملک آن اشخاص، بیش از مقدار مشخص در این قانون باشد، موظف هستند برای پرداخت مالیات خودرو اقدام نمایند و اگرمالیات پرداخت نکنند، مشمول جرایم مالیاتی می شوند.
در این مقاله به بررسی مساله مالیات بر ماشین​ می پردازیم.

مالیات خودرو چیست؟

انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (كابين) دارای شماره انتظامی شخصی در اختيار مالكان اعم از اشخاص حقيقی و حقوقی كه قيمت روز خودروی آن ها بيش از سی ميليارد (30,000,000,000) ريال است نسبت به مازاد بر اين مبلغ مشمول ماليات سالانه خودرو به نرخ يك درصد (1%) می شوند.
مالیات بر خودرو، مالیات بر ماشین​، نوعی از مالیات است که، مالکین خودروهای با ارزش بیشتر از سه میلیارد تومان، موظف هستند تا مبلغ مشخصی از ارزش ماشین خود را، طبق جدول میزان مالیات بر ماشین، بپردازند و سپس مفاصا حساب مالیاتی خودرو را از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir، دریافت کنند.

مهلت پرداخت نظیر مالیات وانت پیکان، در گذشته تا پایان بهمن ماه بوده و طبق قانون بودجه، سازمان امور مالیاتی کشور موظف بوده است، حداکثر تا پایان فروردین ماه، نسبت به معرفی مالکین ماشین های مشمول این قانون اقدام نماید وبه اطلاع افرادبرساند.میتوان برای پرداخت مالیات خودرو به سامانه دریافت مالیات انتقال خودرو مراجعه کرد.

نرم افزار مالیات من، توسط سازمان امور مالیاتی کشور، برای ثبت نام الکترونیکی جدید در سامانه عملکرد، اخبار مالیاتی، پرداخت الکترونیکی، مشاهده اظهارنامه های مالیاتی سال های گذشته طراحی شده است.
مهلت پرداخت مالیات بر ماشین​، در سال 1403 ، هنوز اعلام نشده، با توجه به سال گذشته، می توان پیش بینی کرد که زمان مقرر در سال ۱۴۰۳، نیز مانند سال گذشته باشد.
ضمانت اجرایی که برای عدم پرداخت مالیات بر ماشین 1403 در نظر گرفته شده است، آن است که ثبت انتقال خودروهایی که مشمول مالیات خودرو ۱۴۰۳ بوده، قبل از پرداخت مالیات، امکان پذیر نمی باشد و در صورت رعایت نکردن این قانون و ثبت نقل و انتقال خودرو، متخلفین در پرداخت مالیات مربوط به آن خودرو، مسئولیت تضامنی پیدا میکنند.

چه خودروهایی مشمول مالیات خودرو ۱۴۰۳ می شوند؟

مالکین خودروهایی که ارزش آن ها بیشتر از3 میلیارد تومان بوده، طبق جدول میزان مالیات بر ماشین، درصد خاصی از ارزش اتومبیل تحت تملک خود را به عنوان مالیات به دولت پردارند. همچنین، مالیات بر عایدی خودرو، در صورت تصویب طرح، در خصوص سود ناشی از فروش خودروهای مازاد بر مصرف اعمال می گردد.
بدلیل مقطوع بودن این نوع از مالیات، نیاز به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، از طریق سایت سازمان امور مالیاتی کشور نمی باشد و استعلام و پرداخت، از طریق سامانه expcar.tax.gov.ir انجام می گیرد.

2 نکته مورد توجه قرار گیرد:

1- موردی که در تعلق گرفتن مالیات خودرو مورد توجه است، مجموع ارزش اتومبیل های متعلق به یک فرد می باشد. بنابراین اشخاصی که مالک چند ماشین بوده که ارزش هر کدام از آن ها به تنهایی کمتر 3 میلیارد تومان بوده ولی در مجموع بیش از 3 میلیارد تومان می باشد، مشمول مالیات بر ماشین​ می باشند.
2- با توجه به حداقل مبلغ 3 میلیارد تومانی که در سال گذشته برای خودوهای مشمول مالیات در قانون بودجه در نظر گرفته شده است، می توان نتیجه گرفت که تقریبا اغلب خودروی داخلی مشمول مالیات خودرو نبوده و مالیات ماشین، تنها شامل خودروهای لوکس می باشد؛ مگر یک نفر، دو یا چند ماشین داخلی داشته باشدکه مجموع ارزش آن ها به 3 میلیارد تومان برسد.
با تصویب دولت در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، از این پس خرید و فروش ملک و خودرو و طلا و همینطور انواع ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شوند. البته در مورد اندوخته طلا بیان شده است که، تا میزان 150 گرم طلا، مستثنی و جدا شده و معاف از مالیات خواهد بود. البته بنابر سخن نمایندگان تصویب کننده این طرح، هدف از این طرح در واقع مالیات بر سوداگری و دلالی های کاذب است و شامل حال 99% مردم نمی شود.

نحوه محاسبه آنلاین مالیات خودرو 1403

با توجه مالیات خودرو سال 1403 و با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به ارزش خودرو، می توان مالیات ماشین سال ۱۴۰۳ را به راحتی محاسبه نموده و سپس از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir اقدام به پرداخت آن نمود.
بر اساس قانون مالیات خودرو که در بخش اول مقاله توضیح دادیم، تا میزان سه میلیارد تومان، ارزش خودرو یا مجموع خودروهای تحت تملک یک شخص، آن شخص از پرداخت مالیات بر خودرو معاف می باشد.

مالیات خودرو صفر:

قصد داریم تا به توضیح مالیات خودرو صفر مانند مالیات خودرو صفر ایران خودرو بپردزایم.
در توضیح این مطلب بایدگفت شرکت‌ های خودروساز، به عنوان اولین پرداخت کنندگان مالیات خودروهای صفر داخلی شناخته می شوند. این افراد می بایست، بدون اضافه کردن در صورت حساب فروش، مالیات خودرو را به صورتی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌ کند، پرداخت نمایند.
خریدار هم لازم است که در زمان فروش خودروی صفر خود، مالیات آن را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید. مالیات نقل و انتقال خودرو صفر از خودروی کارکرده بیشتر است.
كليه اشخاص حقيقی و حقوقی باید ماليات سالانه مربوط به خودروهای خود و فرزندان كمتر از هجده سال تحت تكفل خود را حداكثر تا پايان بهمن ماه پرداخت نمايند.نقل و انتقال خودروهايی كه به موجب اين بند؛ برای آن ها ماليات مقرر شده است؛ قبل از پرداخت ماليات ممنوع است.

سوالات متداول
1- مالیات خودرو چیست؟
مالیات خودرو مالیاتی میباشد که به موجب آن مالکین خودروهای بالای 3 میلیارد باید درصد مشخصی از ارزش ماشین خود را به عنوان مالیات بپردازند.

2- چه خودروهایی مشمول مالیات خودرو می شوند؟
خودروهای با ارزش بیش از 3 میلیارد تومان مشمول مالیات خودرو می باشند .

3- نحوه محاسبه مالیات خودرو 1403 به چه صورت می باشد؟
با توجه به جدول مالیات خودرو سال ۱۴۰۳ و با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به ارزش خودرو می توان مالیات ماشین سال 1403 را به راحتی محاسبه نمود .