مقالات

مالیات بر ارزش افزوده 1403 چیست ؟ نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده 1403 چیست ؟

 

 

 

مالیات بر ارزش افزوده 1403 | یکی از انواع مالیات غیرمستقیم می باشد. این مالیات براساس ارزش افزوده بوجود آمده درمرحله های  مختلف تولید یک کالا یا خدمت، مشخص می‌شود.

 

پرداخت مالیات برارزش افزوده برعهده مصرف کننده نهایی می باشد. طبق آخرین قوانین مالیاتی ، محاسبه ارزش افزوده از طریق از خوداظهاری مالیاتی در سامانه ارزش افزوده انجام می‌ شود.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پانزده روز بعد از پایان هر فصل در نظر گرفته شده است .

 

 

 

درمیان مالیات شرکت‌ها، روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مورد راحت تری میباشد و به این صورت است که مودیان، مالیاتی که پرداخت کرده‌اند را از مالیاتی که از خریدار گرفته‌اند کسر می‌کنند و مقدار باقی مانده را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند.

 

 

در نحوه ی محاسبه  برای اثبات مقدار مالیات پرداختی توسط مؤدی باید به اداره امور مالیاتی صورتحساب ارائه گردد، درصورتی که مقدار مالیات پرداختی بیش تر از مقدار مالیات دریافتی باشد، اشخاص می‌توانند میزان اضافی را به عنوان اعتبار مالیاتی به دوره مالیاتی بعد موکول  و یا اینکه پول خود را از سازمان امور مالیاتی پس بگیرند.

 

 

تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده

لایحه آن باراول برای اجرایی شدن در کشور دی ماه ۱۳۶۶ به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی گردید و بعد ازگذشتن از فیلتر نظرات موافق و مخالف به صحن علنی مجلس رفت که پس از تصویب شش ماده از آن به خاطر اجرای سیاست تثبیت قیمت‌ها به دولت بازگردانده شد.

 

 

تعریف قانون از مالیات بر ارزش افزوده

 

مالیات غیر مستقیمی میباشد که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات ارائه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری در یک دوره مشخص تعیین میشود.

 

 

این مالیات که در طول فرآیند تولید و خدمات از محل تولید تا فروش کالا به دریافت کننده نهائی، در هر مرحله گرفته می‌شود. مالیات ارزش افزوده را مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می‌پردازند و توسط فروشندگان جمع شده و از این راه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

 

 

انواع مالیات بر ارزش افزوده

  • مالیات بر ارزش افزوده تولیدی
  • مالیات بر ارزش افزوده مصرفی
  • مالیات بر ارزش افزوده درآمد

 

مالیات بر ارزش افزوده تولیدی:

دراین نوع مالیات،  هم بر فروش کالاهای مصرفی و هم بر فروش کالاهای سرمایه‌ای مالیات اعمال میشود.

 

مالیات ارزش افزوده مصرفی:

همه ی مخارج سرمایه گذاری ناخالص مالیات در ارزش افزوده نوع مصرفی ، حذف می‌شود.

 

مالیات بر ارزش افزوده درآمد:

در این نوع گفته می‌شود ، مالیات بر فروش تولید خالص کالاهاست و پس از کسر هزینه استهلاک به سرمایه‌گذاری خالص، ارزش افزوده از نوع درآمد به آن تعلق می‌گیرد.

 

مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است؟

باید گفت این مالیات تا سال 1400 به صورت 3 % عوارض و 6 % مالیات محاسبه می‌شد.

 

از تاریخ اجرایی شدن قانون دائم مالیات بر ارزش افزوده، اظهارنامه ارزش افزوده به صورت مجموع مالیات و عوارض و با نرخ 9 % برای همه محاسبه می‌شود.

 

کالاهای محدودی هستند که یا با نرخ متفاوتی باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند و یا معاف میباشند.

 

 

چه کالاهایی معاف یا مشمول این قانون جدید مالیاتی هستند؟

 

پایه اصلی معافیت‌ها در قانون جدید حمایت از سبد مصرفی خانوارهاست  و همچنین موارد درمانی از جمله بیمه‌های عمر، زندگی و درمان را در بر گرفته است. خدمات ورزشی ، همچنین آب مصرفی محصولات کشاورزی و بیمه آن‌ها، هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر و مهمانپذیر‌ها از این مالیات معاف شدند، البته قند و شکر که پیش‌تر مشمول معافیت بود به شمول مالیات اضافه شده است.

 

 

کالا‌های وارداتی که شامل مالیات ارزش افزوده شده‌اند، در زمان عرضه شامل مالیات نخواهند شد .

اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در آن‌ها از پرداخت این مالیات معاف می‌شود، اولی ُجرت ساخت، سود و کارمزد شامل  ۹‌% مالیات ارزش افزوده میشود .