اخبار

صورتحساب الکترونیکی مالیاتی در سامانه مودیان چیست ؟ صدور انواع صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی مالیاتی در سامانه مودیان چیست؟

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی

صورتحساب ( کاغذی )

صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی| یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سامانه مؤدیان به کار می‌رود. صورت‌حساب‌های الکترونیکی به چندین دسته تقسیم می‌شوند که درباره آن موارد توضیح میدهیم.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

با اجرایی شدن این قانون، تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باید فاکتورهای فروش خودشان را در قالب صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات ذکر شده در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره شده است در سامانه مؤدیان ارسال کنند.

 

فاکتورهای فروشی که قبلاً صادر می‌کردیم دو تفاوت اصلی با صورت‌ حساب الکترونیکی دارند:

صورتحساب الکترونیکی شماره مخصوص فرد مالیاتی را دارد، که توسط سامانه مودیان به فاکتور اختصاص داده می‌شود در صورتیکه در گذشته مودیان برای فاکتورها خودشان شماره گذاری انجام میدادند.

صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده و در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شوند، این مورد جایگزین فاکتورهای سابق میباشد که اصطلاحا فاکتور رسمی بین فروشنده و خریدار رد و بدل میشده است.

به طور ساده میگوییم که صورتحساب الکترونیکی چیزی مشابه به فاکتورهای فروش قبلا است که انواع مختلفی دارد و شما با توجه به نوع شغلی که در آن فعالیت می‌کنید باید یکی از انواع صورت‌حساب‌های الکترونیکی را صادر و به صورت زمان بندی هفتگی در سامانه مؤدیان ارسال کنید.

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان دو راه وجود دارد:

1-  سامانه ثبت بر خط معاملات که سازمان امور مالیات کشور معرفی کرده است.
2-  نرم‌افزارهای حسابداری که سیستم ارتباط با سامانه مودیان دارند و شما میتوانید صورت‌حساب‌های خود را از طریق آن به سامانه مودیان ارسال کنید.

انواع صورتحساب الکترونیکی

همان‌طور که قبل از تصویب قانون سامانه مؤدیان 3 نوع فاکتور داشتیم که در ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم توضیح داده شده بود، با تصویب این قانون 3 نوع صورتحساب الکترونیکی بوجود آمده است.  هر کدام از این صورت‌حساب‌ها شامل اطلاعات خاصی می‌شوند و فقط ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

این نوع ، تمامی اطلاعات مربوط به خریدار، فروشنده، موضوع معامله و نحوه تسویه آن را مشخص کرده است. این صورتحساب شامل موارد زیر می‌شود:

نوع فروش به عنوان مثال پیمانکاری داخلی و …
نوع خریدار (مصرف کننده نهایی یا فعال اقتصادی )
تاریخ و زمان صدور
اطلاعات هویتی برای هر دو طرف معامله
مشخصه کالا یا خدمت شامل شناسه کالا یا خدمت، تخفیفات، مقدار یا تعداد
واحد سنجش
مبلغ واحد و مبلغ کالا
عوارض
مبلغ پرداختی نقدی و مقدار نسیه

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

این نوع در واقع رسیدی است که دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک به شما می‌دهد. البته باید دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی را در پوشه مودی به عنوان پایانه فروشگاهی مودی اعلام شده باشد. در این نوع کمترین اطلاعات نسبت به 2 نوع دیگر وجود دارد؛ به عبارت دیگر، فقط نام فروشنده بر روی آن ثبت می‌شود.

 

در این مدل صورتحساب برای خریدار اعتبار مالیاتی لحاظ نمی‌شود، برای اخذ اعتبار مالیاتی لازم است نام مودی روی فاکتور درج شده باشد و از مودیان فاقد اعتبار مالیاتی نباشد یا مطابق قانون سامانه مودیان حد مجاز اعلامی را رد نکرده باشد.

صورتحساب ( کاغذی )

این نوع تقریبا مشابه فاکتور رسمی هایی است که تا به حال توسط مودیان مالیاتی صادر و به خریدار تحویل داه میشد. با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به این نوع صورت حساب، صورت حساب شمس گفته می‌شود و در مواردی که مودی به دلایلی امکان صدور فاکتور الکترونیکی را نداشته باشد می بایستی از این نوع صورتحساب استفاده شود. این مدل صورتحساب باید از شرکت معتمد اخذ شود.

کدام نوع از صورت‌حساب را باید صادر یا دریافت کنیم؟

بر اساس اینکه چه صاحب نوع کسبی هستید و طرف خرید یا فروش چه کسی هست باید در مورد دریافت یا صدور صورتحساب توجه داشته باشید.

آشنایی با انواع صورتحساب الکترونیکی به این دلیل اهمیت دارد که اگر صورتحساب اشتباه دریافت کنید، ارزش‌افزوده و هزینه شما محاسبه نخواهد شد. یعنی وقتی که کالا یا خدمتی را به یک کسب‌وکار دیگر می‌فروشید باید صورتحساب نوع اول صادر کنید و اگر به عنوان یک شرکت، کالا یا خدماتی از کسب‌وکار دیگری دریافت می‌کنید باید صورت‌حساب نوع اول دریافت کنید. فروشنده می‌تواند صورتحساب نوع دوم یا سوم صادر کند اما برای خریدار به عنوان ارزش‌افزوده محاسبه نخواهد شد.

 

چند الگوی صورتحساب الکترونیکی داریم؟

هر کدام از انواع صورت‌حساب‌های الکترونیکی که در قسمت بالا درباره آنها صحبت کردیم، در قالب‌ها و شکل‌های مختلفی می‌توانند ارائه بشوند که به هر کدام از آنها یک الگو گفته می‌شود. صورتحساب نوع اول که مهم‌ترین نوع صورتحساب برای شرکت‌ها است در 7 الگو صادر می‌شود.

الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول

الگوی اول (فروش)
الگوی دوم (فروش ارزی)
الگوی سوم (صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین)
الگوی چهارم (قرارداد پیمانکاری)
الگوی پنجم (قبوض خدماتی)
الگوی ششم (بلیت هواپیما)
الگوی هفتم (صادرات)
الگوی اول یا همان الگوی فروش یک الگوی عمومی حساب می‌شود که اگر مشمول الگوی دوم تا هفتم نباشید می‌توانید از این الگو استفاده کنید.

 

الگوهای صورت‌حساب الکترونیکی نوع دوم
صورتحساب نوع دوم الگوهای محدودتری دارد. الگوهای این نوع از صورت‌حساب شامل موارد زیر می‌شود:

الگوی اول (فروش)
الگوی دوم (صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین)

الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع سوم
همان‌طور که در قسمت بالاتر این مقاله گفتیم، صورتحساب الکترونیکی نوع سوم همان رسید پایانه‌های فروشگاهی است که اطلاعات بسیار محدودی بر روی آن ثبت شده است. این نوع از صورتحساب الکترونیکی فاقد الگوهای متنوع است و فقط در یک فرمت ارائه می‌شود.

 

صورت‌حساب الکترونیکی اصلی

بیشتر با صورتحساب الکترونیکی اصلی سر و کار خواهید داشت. با انجام گرفتن هر معامله، یک صورتحساب الکترونیکی اصلی صادر می‌شود.

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی

بعضی مواقع پس از صدور صورتحساب الکترونیکی اصلی، ممکن است بخواهید اطلاعاتی نظیر مبلغ کالا ، مقدار کالا و خدمت و … را اصلاح کنید. اگر اطلاعاتی که می‌خواهید اصلاح کنید شامل اطلاعات اصلی نباشد، می‌توانید صورتحساب اصلاحی صادر کنید.

موارد زیر اقلام اطلاعات اصلی خریدار را تشکیل می‌دهند:

شماره اقتصادی
تاریخ صدور صورت‌حساب
شناسه کالا/خدمت

صورتحساب الکترونیکی ابطالی

اگر بخواهیم اطلاعاتی را در صورتحساب الکترونیکی تغییر دهیم که جزء موارد اصلی صورت‌حساب به شمار می‌آیند باید صورت‌حساب الکترونیکی ابطالی صادر کنیم.

برای ثبت صورتحساب الکترونیکی اصلاحی یا ابطالی باید شماره منحصر به فرد مالیاتی 22 رقمی صورت‌حساب مرجع (همان صورت‌حسابی که می‌خواهید اصلاح یا ابطال کنید) را وارد نمایید.

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش

اگر پس از اینکه صورتحساب الکترونیکی صادر کردید، موضوع معامله توسط خریدار برگشت داده شود. در این موارد فروشنده باید صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش صادر کند. این نوع از صورتحساب هم برای صورتحساب اصلی و هم برای صورتحساب اصلاحی قابل انجام است.

 

نکته کاربردی صدور صورت‌حساب الکترونیکی

طبق قانون سامانه مؤدیان، تمامی فاکتورهای فروش حداکثر طی یک هفته مهلت دارند در قالب صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان فرستاده شوند. اگر در مدت زمان مذکور صورت‌حساب‌های صادر شده را به سامانه مؤدیان ارسال نکنید مشمول جرایم سنگین مالیاتی خواهید شد.

 

سؤال‌های متداول

آیا باید همه انواع صورت‌حساب الکترونیکی را صادر کنیم؟

خیر. با توجه به نوع کسب و نوع مودی که در آن فعالیت می‌کنید باید1 نوع خاص از صورت‌حساب الکترونیکی را صادر کنید. هرکدام ازصورت‌حساب‌های الکترونیکی الگوهای مختلفی دارند که شما با توجه به نیاز می‌توانید از هرکدام که خواستین استفاده کنید .

 

صورت‌حساب‌های الکترونیکی دو تفاوت با فاکتورهای شمس دارد:

صورت‌حساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است.
تمامی صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادر شده در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شوند.
صورت‌حساب شمس در مواقع ضروری توسط مودی استفاده می‌شود که بایستی از شرکت معتمد تهیه شود.